Spektakle profilaktyczne

OFERTA ZAWIERA WIDOWISKA PROFILAKTYCZNE Z PRELEKCJAMI DLA DZIECI NAJMŁODSZYCH, UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ORAZ MŁODZIEŻY SZKÓŁ ŚREDNICH.

Scenariusze przedstawień w warstwie merytorycznej związane są ze wskazaniami Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Tematyka z zakresu przeciwdziałania narkomanii normuje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii. Ponadto w świetle ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym zarówno wątki z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi, jak i z zakresu przeciwdziałania narkomanii, są podjęte w oparciu o cele Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025.


MŁODZIEŻ SZKÓŁ PODSTAWOWYCH (kl. IV-VIII) I SZKÓŁ ŚREDNICH

Spektakl "Wołanie o pomoc" adresowany jest do uczniów klas 7-8 szkół podstawowych oraz młodzieży szkół ponadpodstawowych. Opowiada o dorastaniu, młodzieńczej samotności oraz niełatwych relacjach pomiędzy nastolatkami a rodzicami. Pierwszych oznakach depresji spowodowanej problemami które z punktu widzenia osoby dorosłej wydają się błahe a dla młodych ludzi są coraz częściej przyczyna targnięcia się na własne życie. 
Bohaterka Naszego spektaklu, Kasia cierpi z powodu złych relacji z rodzicami i w rezultacie zażywa narkotyki. Przedstawienie podkreśla znaczenie wsparcia psychologicznego i rodzinnych więzi.
Czy Kasia odzyska w domu poczucie miłości i bezpieczeństwa?
Czy jej rodzice są w stanie się zmienić a ona odzyska kochającą się rodzinę?
Teatr Kurtyna zaprasza na spektakl pt. „Wołanie o pomoc”.

Wartości wychowawczo-profilaktyczne:
- Zagrożenia dla zdrowia wynikające z sięgania po różnego rodzaju  środków psychoaktywnych
- Depresja jako jednostka chorobowa dotykająca coraz więcej młodzieży
- Poczucie więzi rodzinnych, grupowych oraz sytuacje wpływające na niską samoocenę i poczucie wyalienowania
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jako trwały element terapeutyczny w życiu młodego człowieka.






  Spektakl "Światełko w tunelu" skierowany do uczniów klas 4-6 i 7-8 szkół podstawowych oraz młodzieży   szkół ponadpodstawowych, poruszający tematy alkoholizmu i agresji wśród dzieci i młodzieży. Opowiada   historię chłopca doświadczającego przemocy w domu od rodziców alkoholików oraz padającego  ofiarą agresji   na ulicy. Bohater przenosi swoją złość na kolegów w szkole, co skutkuje problemami z nauką, uzależnieniem od   papierosów i alkoholu. Wychowawczyni klasy zauważa zmianę zachowania chłopca,  przełamuje nieufność i   pomaga mu. Spektakl podkreśla rolę nauczyciela i pedagoga, a po przedstawieniu aktorzy oferują prelekcję,   rozmawiając z dziećmi na temat przemocy, agresji i uzależnień. Całość to wzruszające i cenione przez dzieci przedstawienie, zdobywające uznanie na terenie całego kraju.

 

Wartości wychowawczo-profilaktyczne: 

- Analiza przyczyn powstawania sytuacji konfliktowych i dysfunkcyjnych w środowisku, źródła rodzenia się przemocy i agresji w oparciu w konsekwencje niezaspokojonych potrzeb m.in akceptacji, szacunku, dowartościowania, zagrożenia związane ze stosowaniem używek (narkotyki, alkohol, nikotyna),

- Konsekwencje prawne i życiowe zachowań ryzykownych i przestępczych, problem braku tolerancji dla odmiennych poglądów, niewłaściwy i zgubny w skutkach sposób realizacji egoistycznych idei i zamierzeń,

-  Aspołeczne zachowania jako czynnik destabilizujący poczucie więzi rodzinnych, grupowych oraz obniżające samoocenę osoby ludzkiej




Spektakl „Dwa bieguny” adresowany do uczniów klas 4-6 i 7-8 szkół podstawowych oraz młodzieży szkół ponadpodstawowych, to zabawna ale i wzruszająca historia szkolnych przyjaciół. Wrażliwej i wygadanej nastolatki Pauliny oraz wesołego, roztrzepanego Rafała który notorycznie komplikuje swoje życie wpadając w kłopoty. Na pierwszy rzut oka dom Rafała nie wydaję się być oazą spokoju. Jego nerwowa mama, nałogowa palaczka, często krzyczy nie radząc sobie z synem, który może nie stwarza wielkich problemów ale nie jest też przykładnym uczniem i nie pomaga jej w obowiązkach domowych. Kobieta nie ma wsparcia w mężu który jest kierowcą tira i praktycznie nie uczestniczy w wychowywaniu syna. Przez większą cześć roku ojciec przebywa za granicą a zabiegana matka próbuje sprostać problemom dnia codziennego. Z perspektywy chłopca wydaje mu się, że mama go nie kocha a tylko ciągle coś od niego wymaga, natomiast dom w którym mieszka to najgorsze miejsce na świecie. W szkole Rafał nie ma zbyt wielu kolegów a w zasadzie to tylko jedną przyjaciółkę, nową uczennicę Paulinę. Wesołą, wygadaną, rozumiejącą się z Rafałem bez słów. Paulina ma młodszego brata i „zarobionych” rodziców, a jej piękny nowo wybudowany dom jawi się jako dostatni i bezpieczny. Rodzina wydaje się być modelowa i szczęśliwa co jednak wkrótce okaże się utopią. Pewnego dnia Rafał zauważa siniaki na rękach Pauliny. Zaniepokojony próbuje dowiedzieć się skąd wzięły się na ciele koleżanki. Po dłuższej rozmowie dowiaduje się, że jego przyjaciółka skrywa wstydliwą tajemnicę. Jak się okazuje jej ojciec jest alkoholikiem który w dzisiejszych trudnych czasach nie radzi sobie z prowadzeniem działalności gospodarczej a jego metody wychowawcze sprowadzają się do stosowania przemocy. Co Rafał zrobi z tymi informacjami i czy uda mu się przekonać Paulinę do rozmowy z psychologiem szkolnym? Jak w efekcie końcowym zmieni się życie Pauliny i jej rodziny? Na te i inne ważne pytania uzyskacie odpowiedź po obejrzeniu naszego nowego spektaklu profilaktycznego „Dwa bieguny”.  

Wartości wychowawczo-profilaktyczne: empatia, wrażliwość na krzywdę i bezinteresowna pomoc w obliczu zagrożenia zdrowia i życia drugiego człowieka, radzenie sobie z negatywnymi emocjami oraz zachowaniami agresywnymi w domu i w szkole, zagrożenia dla zdrowia wynikające z biernego palenia, profilaktyka antynikotynowa, alkoholizm jako jednostka chorobowa mająca destrukcyjny wpływ na funkcjonowanie człowieka i rodziny. 


Spektakl "Smart Home" adresowany do uczniów klas  4-6, 7-8  szkół podstawowych oraz młodzieży szkół  ponadpodstawowych ukazuje jak zaawansowana sztuczna inteligencja może wpłynąć na życie jednostki. Adam, główny bohater, decyduje się na wprowadzenie do swojego domu inteligentnego asystenta IRIS, początkowo fascynuję go swoimi niezwykłymi możliwościami. Jednak paradoksalnie, im bardziej Adam korzysta z usług IRIS, tym bardziej traci kontrolę nad swoim życiem. Asystent, pierwotnie pomocny, zaczyna      naruszać prywatność Adama, wnikając coraz bardziej w jego intymne sfery.Manipuluję informacjami, wprowadzając go w konflikt z bliskimi, a nawet izolując go od otaczającego świata. 

Wartości  wychowawczo profilaktyczne :

Narracja spektaklu dotyka palących problemów współczesności, takich jak rozprzestrzenianie się fałszywych  informacji (fakenews), ślepe zaufanie do informacji w internecie oraz skomplikowane relację z zaawansowaną  sztuczną inteligencją. Ostatecznym celem jest zainspirowanie refleksji i dialogu na temat odpowiedzialnego      korzystania z nowoczesnych technologii.







 Spektakl "Jak ja na to patrzę" skierowany do uczniów klas 7-8 oraz młodzieży szkół ponadpodstawowych   to niezwykłe przedstawienie teatralne, w którym główną postacią jest szkolny woźny ,Pan Wiesiek.
 Sam opowiada o swoich spostrzeżeniach dotyczących uczniów , ukazując widzom dwie skrajne historie.

 Jacek, ubogi chłopiec kochającej rodziny, kontrastuje z Marzeną, uczennicą z bogatego domu, w którym panuje alkohol, przemoc fizyczna i brak miłości.

To jaskrawe zestawienie pokazuje, że nie można oceniać ludzi po statusie materialnym. Przedstawienie ukazuje, że wszyscy niezależnie od warunków życiowych mogą dostarczać trudności, potrzebują zrozumienia    oraz wsparcia. Ważnym przekazem spektaklu jest wyczulenie na krzywdę drugiego człowieka i zachęta do czujności, aby nie pozostawać obojętnym wobec "niemego krzyku" bliźniego. To subtelne ale istotne przesłanie skierowane do widzów, aby rozwijać w nich empatię i gotowość do pomocy innym.









Czas trwania każdego spektaklu wynosi około 35-40 minut, a po nim następuje prelekcja. Podczas tej części programu omawiane są z głębokim zrozumieniem kwestie poruszane w spektaklu dostosowanie do poziomu zrozumienia i doświadczeń młodej publiczności.


PRZEDSZKOLAKI ORAZ DZIECI KLAS 0-3 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

Bajka profilaktyczna "Dziki zachód" skierowana do przedszkolaków i dzieci klas 1-3 szkoły podstawowej.      Przedstawia historię kowboja o imieniu Maurycy. Dawno dawno temu za siedmioma kanionami, za siedmioma preriami i za siedmioma pączkami....Pączkami? Istniała kraina o nazwie Dziki zachód. Mieszkał w niej wspomniany kowboj Maurycy, prosty, niegrzeszący inteligencją rewolwerowiec. Pewnego dnia otrzymuje zadanie odnalezienia ważnego dla wszystkich dzieci skarbu. Ten tajemniczy skarb podobno ukradła podstępna Indianka o imieniu Danka. Maurycy który panicznie boi się koni wyrusza pieszo w niebezpieczną podróż na tereny zamieszkiwane przez  Indian. Wędrując i spotykając różnych mieszkańców prerii trafia na tajemniczą żabę Martę z którą ucina sobie dłuższą rozmowę. Marta przekonuje go, że poszukiwanym przez Maurycego, najważniejszym obecnie dla dzieci   skarbem na pewno będzie smartfon. Nie mający pojęcia o technologii i sprzętach kowboj postanowił uwierzyć swojej rozmówczyni. Dostał od niej też precyzyjne wskazówki gdzie ostatnio widziano Indiankę i jak można ją odnaleźć. Czy Maurycy odzyska skarb ważny dla wszystkich dzieci i czy będzie to aby na pewno smartfon? Czy Danka okaże się być złodziejką a może wręcz przeciwnie dobrą i mądrą Indianką? Jak prowadzić zdrowy tryb życia? Dlaczego papierosy i alkohol szkodzą naszemu organizmowi? Serdecznie zapraszamy dzieci do obejrzenia naszej najnowszej bajki pt. „Dziki zachód”.

 Wartości wychowawczo-profilaktyczne: Edukacja zdrowotna - kształtowanie postawy odpowiedzialności za  własne zdrowie, szkodliwość używek takich jak alkohol czy papierosy, bierne palenie, uzależnienia behawioralne, aktywność fizyczna wpływająca korzystnie na nasz organizm. Kształtowanie postaw społecznych - wytrwałość w działaniu i dążeniu do celu, mądrość w podejmowaniu decyzji, asertywność a co za tym idzie nie uleganie namowom innych do wykonywania złych rzeczy.



Bajka profilaktyczna "Mruczek – Kot, który bał się myszy" skierowana do  przedszkolaków i dzieci klas 1-3 szkoły podstawowej. W tym spektaklu poznacie historię Mruczka, kota, który ma wszystko, czego tylko można sobie życzyć: ciepło w    domu, pełną miseczkę z jedzeniem, kochającego właściciela. Jednak jego jedyną bolączką jest myszka, z którą     nie potrafił się porozumieć ani walczyć. Historia rozpoczyna się, gdy właściciel Mruczka, Władek, opuszcza dom, zostawiając kota samemu sobie, jednak nie bez towarzystwa telefonu. Mruczek, zaciekawiony nowym gadżetem, zapomina o swojej lęku przed myszką i zanurza się w świecie internetowych rozrywek. Jednak z czasem samotność i głód zaczynają go przytłaczać, a jego przyjaciel – właściciel, przestaje odpowiadać na połączenia. W tych trudnych chwilach, gdy kot czuje się samotny i zagubiony, pojawia się myszka Krysia. Początkowo obawia się ona            kontaktu z kotem, ale w końcu decyduje się nawiązać rozmowę. Dzięki Krysi Mruczek odkrywa, że różnice            gatunkowe nie powinny dzielić ich i że warto szukać wspólnego języka. Wspólne doświadczenia, takie jak          segregacja śmieci czy pomoc właścicielowi w czasie potrzeby, zbliżają Mruczka i Krysię, przekształcając ich pierwotne strachy i nieufność w prawdziwą przyjaźń. Dzięki tej relacji Mruczek uczy się, że wartość przyjaźni i wsparcia jest bezcenna, a przekraczanie barier między gatunkami może prowadzić do wspaniałych relacji. "Mruczek” to nie tylko opowieść o przyjaźni i współpracy, ale także o odpowiedzialnym korzystaniu z  technologii oraz o szacunku dla różnorodności i potrzeb innych istot. To spektakl, który przynosi cenne przesłanie o znaczeniu empatii, akceptacji i otwartości na innych, niezależnie od tego, jak bardzo się od nas różnią. Zapraszamy do wspólnej podróży przez świat emocji i wartości, które będą inspiracją dla każdego widza.




W przypadku zainteresowania ofertą  prosimy o kontakt z organizatorami. Zostanie podana Państwu cena oraz możliwe terminy realizacji zajęć 607464556